Aardbeien – rode kool kwark-ontbijttaartje

Je dag starten met taart: willen we dat eigenlijk niet allemaal?! En met dit recept voor een gezond kwarktaartje zou je dat gewoon iedere dag kunnen doen! Het zijn namelijk zo ongeveer je normale ontbijtingrediënten maar dan anders ingezet. De topping wordt bodem, de veggies en kwark worden je topping. 

Rode kool ken je misschien vooral in de gekookte variant, al dan niet met appeltjes, maar deze super groente is ook rauw enorm lekker. Je maakt er de lekkerste salades mee en in ontbijtbowls is het een  topper. Ik werd dan ook helemaal blij toen ik deze week een rode kool zag liggen in de supermarkt. (Een veggiequeen-hand is gauw gevuld 😃). Als je rode kool kookt geeft het zijn mooie paarse/dieproze kleur af en krijg je dus een paars/roze gerecht. In dit taartje gebruikte ik de kool gewoon rauw waardoor je de crunch houdt (hou ik van) en de paarse kleurstof maar beperkt mengt met de rest. Een licht lila taartje.
Ik wil binnenkort nog wel een echte paars/roze variant proberen te maken, want lijkt me er prachtig uitzien. Wordt vervolgd!

Terug naar het kwarktaartje van vandaag: het is opnieuw een gemakkelijk recept, zoals jullie van mij gewend zijn. Het lastigste is dat je geduld moet hebben 😃. Ik at het als #preworkout ontbijt en vlóóg vervolgens door mijn training heen, dus je bent gewaarschuwd.

Ingrediënten:
– 100 gr verse rode kool
– 1 kuipje Optifit aardbeienkwark (Aldi) (andere aardbeien/rode vruchten kwark kan natuurlijk ook)
– 1/2 banaan
– 10 gr havermout
– 20 gr ongezouten amandelen
– 1 el lijnzaad
– 1 el chiazaad
– 1 velletje gelatine
– 1 el aardbeienjam (ik gebruikte ‘Aardbeien jam minder zoet’ van Hero)

How to:
Bodem:
– Prak de halve banaan.
– Hak de amandelen fijn met een groot mes.
– Meng banaan, havermout, amandelen en lijnzaad in een bakje. Zorg dat alles goed aan elkaar plakt.
– Vet een mini-springvorm in (of gebruik een velletje bakpapier) en schep je mengsel hierin. Druk wat aan.
– Bak de taartbodem ca. 25-30 min. op 175 graden. Laat vervolgens goed afkoelen.
Kwarklaag:
– Snij de rode kool heel fijn met een groot mes.
– Meng de rode kool met de aardbeienkwark en het chiazaad.
– Doe een heel klein laagje water in een pannetje en laat het gelatine velletje hier een minuut of 5 in weken. Zowel de gelatine als het chiazaad hebben een bindende werking. Je hebt echt maar 1 velletje nodig dus!
– Zet het pannetje vervolgens op het vuur en laat de gelatine al roerend oplossen in het water.
– Giet het water bij de kwark/rode kool en roer alles goed door.
– Schep het kwark/rode kool-mengsel op je taartbodem, strijk het een beetje glad met de bolle kant van een lepel en zet je taartje voor een nachtje (of minimaal enkele uren) in de koelkast.

Toplaag:
– Schep ‘s ochtends een lepel jam op je taartje en strijk dit voorzichtig uit over de kwarklaag.
– Een hele taart helemaal voor jou! Ben je niet zo’n grote ontbijter, dan kun je hem natuurlijk ook gezellig delen.

Voedingswaarden voor de hele taart (bij benadering):
– 429 kcal
– 32,2 gr koolhydraten
– 16,6 gr vetten
– 33,9 gr eiwitten