Bietjes aardbeien havermout met druiven en pittenmix

Een lekker fris ontbijtje met een prachtige kleur. Dat is instant happiness op de vroege ochtend! Ik gebruikte aardbeien proteïnepoeder om het te zoeten en gelijk wat eiwitten toe te voegen. Lekker lekker lekker!

Wat weetjes over rode bieten: want deze power groente bevat veel kalium, vitamine A, B en C, antioxidanten en foliumzuur. Ze hebben tevens een bloeddrukverlagende werking. Handig bij een wat verhoogde bloeddruk dus, maar eet ze met mate als je bloeddruk al aan de lage kant is. Bietjes zijn daarnaast perfect in een preworkout maaltijd of smoothie: het nitraat in de bietjes wordt door je lichaam namelijk omgezet in nitriet. Dit nitriet draagt bij aan een efficiëntere spierwerking en spieruithoudingsvermogen. Onder andere spinazie, paksoi, raapstelen, andijvie en venkel hebben hetzelfde effect. Nog een goede reden om voldoende groente te eten dus!

How to:
– Meng 150 gr voorgekookte bietjes met 150 ml ongezoete sojamelk in de blender. Gier het mengsel in een schaaltje.
– Voeg 25 gr proteïnepoeder in aardbeiensmaak en 25 gr havermout toe. Meng alles goed door elkaar met een vork.
– Dek je schaaltje af en zet het een nachtje in de koelkast zodat het nog wat indikt. (Gelijk opeten kan natuurlijk ook)
– ‘s Ochtends snij je ca. 75 gr pitloze blauwe druiven doormidden. Schep ze op je bietjes bowl.
– Maak je ontbijtfeestje af met een el pittenmix, zonnebloem en/of pijnboompitten.

Voedingswaarden (bij benadering):
– 404 kcal
– 43,0 gr koolhydraten
– 10,2 gr vetten
– 30,8 gr eiwitten