Rabarber chiapudding met blauwe bessen

Lekker fris chia ontbijtje. Voor het beste resultaat maak je het de avond van te voren al klaar. Dan kan het ‘s nachts in de koelkast lekker indikken en trekken de smaken goed in elkaar.

Hou jij ook zo van rabarber? En wist je dat het beregezond is?
Wat rabarber je zoal biedt:
1: Rabarber is een bron van antioxidanten die je helpen om je lichaam gezond te houden. Een van de antioxidanten soorten die in rabarber te vinden zijn, is luteïne, dat bekend staat om het gezond houden van je ogen en huid.
2: Rabarber is rijk aan mineralen zoals calcium, kalium en mangaan.
3: Sterke botten. Zowel door het hierboven genoemde calcium als door de aanwezige vitamine K, dat eveneens een positief effect heeft op je botgezondheid.
4: Lager LDL-cholesterol: het eten van rabarber kan je helpen bij het verlagen van je LDL-cholesterol. Dit is het type cholesterol dat het risico op hart- en vaatziektes kan verhogen.
5: Optimale spijsvertering dankzij de vezels die erin zitten.
6: Fijne voedingswaarden. Rabarber bevat weinig calorieën, maar voorziet je lichaam wel van belangrijke nutriënten en verzadigende vezels.

Snel terug naar dit lekkere ontbijtje! Ook maken? Check de How to!

How to:
– Snij 250 gr rabarber in kleine stukjes en spoel deze even af in een vergiet.
– Doe de rabarber met een heel klein laagje water in een pannetje en warm rustig op. Na enkele minuten zal de rabarber zacht worden.
– Giet de rabarber in een vergiet en prak de rabarber met een vork tot pulp.
– Meng 150 ml ongezoete amandeldrink of sojamelk met 20 gr proteïnepoeder in aardbeien- of bosvruchtensmaak.
– Doe de melk samen met de afgekoelde rabarber in een schaaltje en voeg 20 gr chiazaad toe. Roer alles goed door en dek daarna je bakje af en zet het voor de nacht in de koelkast.
– De volgende ochtend zal je chiapuddig ingedikt zijn.
– Schep ca. 50 gr blauwe bessen in een glas of glazen schaaltje. Schep hier de rabarber-chiapudding op. Doe er nogmaals 50 gr blauwe bessen bovenop en maak je ontbijtje af met een paar walnoten.

Voedingswaarden (bij benadering):
– 396 kcal
– 24, gr koolhydraten
– 15,9 gr vetten
– 26,7 gr eiwitten